Digitalisate EconBiz Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Neueste Zeit (Abt. 3)

Access restriction


Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Neueste Zeit (Abt. 3)

Multivolume work

Identifikator:
1892063557
Document type:
Multivolume work
Author:
Lamprecht, Karl http://d-nb.info/gnd/118569015
Title:
Deutsche Geschichte
Place of publication:
Berlin
Publisher:
Gaertner
Year of publication:
1891-
Collection:
Economics Books
Usage license:
Get license information via the feedback formular.

Volume

Identifikator:
1892071819
URN:
urn:nbn:de:zbw-retromon-236181
Document type:
Volume
Author:
Lamprecht, Karl http://d-nb.info/gnd/118569015
Title:
Neueste Zeit
Volume count:
Abt. 3
Place of publication:
Freiburg im Breisgau
Publisher:
Heyfelder
Year of publication:
1906
Scope:
IX S., S. [303] - 729
Digitisation:
2022
Collection:
Economics Books
Usage license:
Get license information via the feedback formular.

Chapter

Document type:
Multivolume work
Structure type:
Chapter
Title:
V. Bildende Kunst und Musik
Collection:
Economics Books

Contents

Table of contents

  • Deutsche Geschichte
  • Neueste Zeit (Abt. 3)
  • Title page
  • Contents
  • III. Neue Weltanschauung
  • IV. Neue Dichtung
  • V. Bildende Kunst und Musik
  • Index

Full text

608 
Sweiundzwanzigsies Buch. 
hier, in einer Stadt, die noch keine Akademie besaß, während 
die Städte mit verwandter Entwicklung, Antwerpen schon um 
1680, Amsterdam um 1700 Antikensäle errichtet hatten, hoffte 
er seiner Kunst frei leben und mit der Zeit auch selbst das 
Handwerkliche der Kunst lernen zu können. In der Tat ist 
er eigentlich auch in Hamburg erst Maler geworden, hat er 
sich namentlich die Oltechnik von einem obskuren Meister erst 
ordentlich angeeignet. 
Der Dresdner Zeit Runges gehört die Konzeption der 
vier großen Wandgemälde der Tageszeiten (1803— 1805) an, 
deren Entwürfe in Kupferstich erschienen sind und von denen 
in Hamburg „Der Morgen“ als Olgemälde ausgeführt wurde; 
außerdem schuf er in Dresden das Bild „Der Nachtigall 
Unterricht“, ein Bildnis der Braut des Malers als Psyche 
mit beziehungsreicher ornamentaler Umrahmung nach der Idee 
einer Klopstockschen Ode: beides mystisch-symbolische Entwürfe 
von siegreicher und höchst eigenartiger Formensprache und Er— 
findung. 
Doch erst in Hamburg wurde Runge auch inhaltlich ganz 
er selber, ging er zugleich auf die Anregungen seines Lehrers 
Juel zurück. Juel hatte schon Bildnisse im Freien mit großem 
Raumgefühl und Sinn für bewegtes Leben gemalt: „Zwei 
junge Mädchen pflücken Blumen in ihrem Garten“; „Ein 
Knabe, der durch einen großen Garten rennt“ usw. Runge 
ging auf diesem Wege weiter, indem er weiten Innenraum 
und noch lieber Landschaft und freies Spiel des Lichtes mit 
dem Porträt in großen Abmessungen verband; das Ideal seines 
Schaffens wurde jetzt das monumentale Bildnis. In dieser 
Art hat er 1804 sich und seinen Bruder mit dessen Frau in 
einem Parke stehend gemalt, 1805 die Hülsenbeckschen Kinder 
in dem Garten eines Hamburger Landhauses, 1806 seine 
Eltern, lebensgroß, wie sie ihr Haus in Wolgast zu einem 
Spaziergang verlassen. Es sind Bilder, in denen die Personen 
nach Räumlichkeit, Farbe, Luft und Licht der Wirklichkeit 
nachkonstruiert erscheinen: wo andere Maler der Zeit nur 
Trübung und Tönung kennen, da zeigen sie harte Farben
	        

Download

Download

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Volume

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text PDF EPUB DFG-Viewer Back to EconBiz
TOC

Chapter

PDF RIS

This page

PDF ALTO TEI Full text
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Volume

To quote this record the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Chapter

To quote this structural element, the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

This page

To quote this image the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Neueste Zeit. Heyfelder, 1906.
Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

Which word does not fit into the series: car green bus train:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.